Sekite mus:

Nuo ko ir kaip prasidėjo aliuminio konstrukcijų istorija?

Praėjusio šimtmečio pradžioje aliuminis praktiškai nebuvo naudojamas civilinėje inžinerijoje, nes metalas buvo per brangus ir nebuvo gaminamas pakankamais kiekiais. Viskas pasikeitė 1920-aisiais, kai elektrolizės procesas sumažino aliuminio kainą 80%. Metalas itin išpopuliarėjo stogų ir kupolų apdailai bei kanalizacijai ir sienų plokštėms bei dekoratyviniams tikslams, butent todėl aliuminio konstrukcios tapo plačiai naudojamos. Pirmasis pastatas, kurio statyboje buvo plačiai naudojamas aliuminis, buvo Empire State Building, garsusis Niujorko dangoraižis, pastatytas 1931 m. ir aukščiausias pastatas pasaulyje iki 1970 m. Aliuminis buvo naudojamas visose pagrindinėse pastato konstrukcijose ir plačiai naudojamas interjere taip pat. Viena iš pastato vizitinių kortelių yra vestibiulio lubų freska, o sienos pagamintos iš aliuminio ir 23 karatų aukso.

Aliuminio konstrukcijos taikymas statybose ir architektūroje sulėtėjo 20 amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje, nes metalas daugiausia buvo naudojamas lėktuvams gaminti. Jis netgi užsitarnavo antrąjį pavadinimą „sparnuotas metalas“. Tačiau jau 20 amžiaus viduryje aliuminis vis labiau populiarėjo statant daugiaaukščius pastatus ir tiltus. Aliuminiu vis dažniau buvo gaminami langų rėmai, plokštės, kupoliniai stogai ir kitos plataus tarpatramio konstrukcijos bei ornamentai. Šiandien jis naudojamas stogams, dailylentėms, permatomiems langams, langų ir durų staktoms, laiptams, oro kondicionavimo sistemoms, apsaugai nuo saulės, šildymo sistemoms, baldams ir daugeliui kitų dalykų.

Minimalus aliuminio konstrukcijų projektinis tarnavimo laikas yra 80 metų. Per šį laikotarpį aliuminis gali būti naudojamas bet kokiomis klimato sąlygomis ir nepraranda savo savybių esant temperatūrai nuo –80 °C iki +300 °C. Aliuminio konstrukcijos gali būti šiek tiek pažeistos gaisro metu, tačiau esant žemai temperatūrai metalas tampa dar stipresnis.

Pavyzdžiui, šilumą izoliuojančios Aliuminės dailylentės su atspindinčia folija apsaugo patalpas nuo šalčio keturis kartus geriau nei 10 cm storio plytų apdaila arba 20 cm storio akmens mūras. Štai kodėl jis plačiai naudojamas statybose šaltose vietose, pavyzdžiui, Šiaurės Urale, Sibire ir Jakutijoje Rusijoje.

Ne mažiau svarbi, o gal net svarbesnė Aliuminio savybė – lengvumas. Dėl mažo savitojo svorio aliuminio plokštė sudaro pusę tokio pat standumo plieno svorio. Taigi aliuminio konstrukcijų svoris yra pusė iki dviejų trečdalių plieninių konstrukcijų svorio ir iki septintosios tokios pat laikomosios galios gelžbetoninių konstrukcijų svorio.

 

Štai kodėl aliuminis šiandien naudojamas aukštybiniuose pastatuose ir dangoraižiuose: tik įsivaizduokite, kiek jie svertų, jei būtų naudojamas plienas, kokio gylio turėtų būti pamatai ir kiek brangiau kainuotų visas pastatas. Dėl lengvo aliuminio pakeliamų tiltų svorio jų mechaniniai komponentai yra lengvesni, sumažinami atsvarai ir apskritai suteikiama daugiau erdvės architektui realizuoti savo kūrybinę viziją. Be to, dirbti su lengvomis konstrukcijomis yra paprasčiau, greičiau ir patogiau.